Text: Luboš Hnát
Foto: Screenshot, Youtube
Video: Youtube
Publikováno: 6. 12. 2022
Před necelými dvěma lety odešel na věčnost baskytarista amerických rockerů ZZ TOP Dusty Hill. Muzikant krátce před svou smrtí vyjádřil přání, aby kapela pokračovala i bez něho. Dokonce doporučil i nástupce. Tím se stal Hillův technik ELWOOD FRANICIS.
Nedávno se na internetu objevily snímky, na nichž je služebně nejmladší člen ZZ Top zachycen s netradičně vypadající baskytarou, která má sedmnáct (!) strun. Ač sám nejsem hudebník, okamžitě jsem si položil otázku, zda jde na takový nástroj vůbec hrát. O tom mě přesvědčilo video z vystoupení 5. listopadu tohoto roku v Hunstville v americkém státě Alabama, kde Francis v úvodní Got Me Under Pressure neortodoxní baskytaru využil.
Nespokojil jsem se s pouhým sledováním videa a pátral po dalších informacích. Podnětný článek jsem našel na webu guitarworld.com, kde je původ Francisova nástroje objasněn. Do dnešního příspěvku jsem z něj vybral to nejzajímavější.
Elwoodova baskytara na sobě nese logo Fender, o výrobek světoznámé firmy však nejde. To ostatně potvrzuje i sám Francis, když v jednom z příspěvků na Twiteru uvádí: „Basa, na kterou hraji, je POS čínské výroby.“ Jsou na ní nataženy tři sady běžných basových strun a jedna určená pro pětistrunné baskytary. Používá z nich ale pouze tři: dvě E a jedno A. To je vidět i z fotografie: pokud se na mi podívá věci znalý člověk, zjistí, že většina středních strun nástroje je utlumena pruhem pěny na kobylce kytary.
Pro mě osobně byl asi nejpřekvapivější fakt, že Francisův výstřelek není žádným originálem. Baskytaru značky Orsmby, která má dokonce osmnáct strun, používá už od roku 2018 Jared Dines. Ostatně mezi oběma muzikanty se na sociálních sítích rozvinula poměrně zábavná diskuse. Poté, co Dines na Twiteru upozornil, že Francis jen okopíroval jeho nástroj, to člen slavné skupiny potvrdil a následně uzavřel komentářem: „Ty vole, nemůžu uvěřit, že tyhle věci hraješ! Mysleli jsme si, že je to vtip, ale pak jsme se podívali na nějaká videa. Bravo! Já teď ale musím hrát na tuhle padělanou sračku.“
Svými vyjádřeními Elwood Francis bezděky potvrdil, že extravagantně vyhlížející baskytara je spíše koncertní atrakcí než seriózním nástrojem určeným pro pravidelné hraní.