Text: Luboš Hnát
Foto: Obal knihy
Publikováno: 10. 7. 2024
Život Briana je britská filmová komedie z dílny skupiny Monty Python. Životy Briana je autobiografie, jejímž autorem není nikdo jiný než zpěvák australských rockových velikánů AC/DC BRIAN JOHNSON. Kniha vyšla v loňském roce v nakladatelství Pangea.
Ještě než se ponoříme do Brianových osudů, seznámí nás zpěvák v prologu s okolnostmi, které předcházely jeho dočasné ztrátě sluchu v roce 2015. Potom už se před námi začíná odehrávat příběh kluka z anglického severovýchodu poválečných let. Johnson zde popisuje mnohdy neuvěřitelné zážitky z dětství dítěte, které pocházelo ze smíšeného manželství (jeho matka byla Italka). Překvapivé bylo, jak těžký život coby příslušnice bývalého nepřátelského národa v rodině měla, což se přenášelo i na její potomky.
Budoucí rocková hvězda popisuje své dospívání, první setkání s hudbou, nezdolnou touhu stát se zpěvákem i zakládání prvních regionálních kapel a jejich povětšinou krátké a neúspěšné kariéry. Nevyhýbá se ani soukromí, i když jsou tyto informace pro určeny hlavně dokreslení Johnsonova příběhu, rozhodně nejsou nezajímavé.
Velký prostor je dán kapele, se kterou se Brian Johnson poprvé dostal do povědomí fanoušků, tedy Geordie. Dozvíme se o jejích prvních úspěších i strmém pádu o několik let později. Detailně je vylíčeno období, kdy se zpěvák živil jako lepič autoskel, čelil exekuci, až po založení vlastní firmy na montáž vinylových střech na auta. Vše je psáno velmi čtivě a s nemalou dávkou humoru, proto se čtenář nenudí. Brianovo vzpomínání končí nástupem k AC/DC a nahráváním nesmrtelného alba Back In Black (1980). Také zde se dozvídáme nemálo zajímavých a leckdy i překvapivých informací. Například zde zmiňuje, co ho inspirovalo k psaní textů písníček, a osvětlí nám, jak to bylo se slavným zvonem, který skupina při svých koncertech dodnes využívá.
Závěrečný epilog nás provede léčením dočasné ztráty sluchu. Autor, a nelze se mu divit, poctivě přiznává, jak těžce nesl fakt, že turné k desce Rock Or Bust (2014) za něho dokončil Axl Rose. Mimochodem v této podobě jsme mohli kapelu vidět v roce 2016 v pražských Letňanech. Zároveň neskrývá radost ze svého návratu do sestavy AC/DC, aby nazpíval zatím poslední nahrávku PWR/UP (2020).
Příloha je jediná: tvoří ji rock’n‘rollový rodokmen skupin, kterými autor prošel. Právě k němu směřuje první z mých drobných výhrad: i když je složen z mnoha jmen, v knize je uvedeno pouze několik z nich. Další mám k chudé fotopříloze, ta čítá pouhých čtrnáct stránek, zato však obsahuje mnohdy raritní snímky z rodinného alba. Další víceméně ilustrační obrázky uvozují každou kapitolu, ale ty nejsou příliš kvalitní. S tím souvisí moje poslední a asi největší výtka: nekvalitní papír.
I přes to, co jsem napsal v předchozím odstavci, je dílo Briana Johnsona opravdovou lahůdkou pro všechny příznivce rockové historie. A že nemusí být zdaleka poslední, prozrazuje sám autor, který se s námi loučí konstatováním, že zážitky s australskou kapelou si nechá do příští knihy.