22. 10. 2023 – Malostranská beseda, Praha
Text: Luboš Hnát
Foto: Facebook Barbory Červinkové
Publikováno: 30. 10. 2023
Po delší pauze zapříčiněné mateřstvím vystoupila sólově zpěvačka BARBORA ČERVINKOVÁ. Pro svůj koncert sestavila kapelu, která zatím nemá jméno, a vybrala si známé prostředí Malostranské besedy.
Báru jsem zpívat ještě neslyšel, proto jsem se nad návštěvou koncertu příliš nerozmýšlel. O zpěvačce vím, že inklinuje k jazzu a swingu, snad proto svůj recitál otevřela písní pocházející ze dvacátých let minulého století The World Is Waiting For The Sunrise. Jedním z kytaristů byl Bářin manžel Jakub Červinka, který na svůj nástroj perfektně napodobil zvuk tehdejší doby.
Každou skladbu Barbora poměrně dlouze uvedla, což nevadilo, protože se posluchači mohli dozvědět dost zajímavých informací. Třeba to, že je velkou obdivovatelkou Evy Olmerové, od které si vypůjčila krásný kousek Čekej tiše. Na následující šanson Poklad, pocházející od jiné Evy, konkrétně Pilarové, kapela odešla do zákulisí a z hlediště byl povolán první host – pianista Lukáš Janata.
Plakáty oznamovaly, že vystoupí i Barbora Šampalíková. Hostitelka ji uvedla jako naši nejlepší žijící šansoniérku. V jejím podání zazněla jedna z mála původních písní Anna Karenina, doprovodil ji opět Lukáš Janata a houslista, jehož jméno mi uniklo.
Pak se vrátila Červinková s kapelou za zády. Došlo na první duet obou zpěvaček, vzpomínalo se v něm na Zuzanu Navarovou, ten večer to nebylo naposledy. Posledním, koho si Bára pozvala na pódium, byl Ondřej Fencl, který je znám účinkování v různých předních skupinách. S ním zazněly hitovky od Marsyas, jednou z nich byla Příště se ti radši vyhnu. Druhou už skupina zahrála bez Ondřeje, ale on se měl stejně jako Barbora Šampalíková na pódium ještě vrátit.
Koncert byl žánrově pestrý: chvíli zněl jazz, šanson, folk, rock a zejména ve druhé polovině večera nefalšovaný bigbít. Právě tahle rozmanitost mě hodně bavila. Obzvláště když zazněly moje oblíbené Marsyas a Apollón a S Luisem, ve kterých opět zahrál Ondra Fencl.
Další duet s Barborou Šampalíkovou přinesl nádhernou písničku Kočky z repertoáru skupiny Nerez. Moc mě potěšila výborná bluesovka Aspirin blues od Hot Sisters. Výletem do historie českého soulu se stala zapomenutá písnička od Věry Špinarové Bílej Velbloud.
V přídavkové Proud Mary se Bára dopustila věcné chyby, když tvrdila, že pochází od Tiny Turner. Jistě, rocková babička tuhle pecku zpívala, ale pro skupinu Creedence Clearwater Revival ji napsal John Fogerty. To nic nemění na tom, že šlo o neskutečnou jízdu.